-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11260 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا بايد قضاي روزهء دوران عادت ماهانهء ماه مبارك رمضان را به جا آورد, ولي قضاي نمازهاواجب نيست ؟

دليل بر اين كه قضاي نمازها بر حائض واجب نيست , ولي قضاي روزه ها واجب است , رواياتي چنين است : زراره مي گويد: از امام باقر7دربارهء قضاي نماز و قضاي روزهء زن حائض پرسيدم , حضرت فرمود:قضاي نمازها واجب نيست و ليكن قضاي روزه ها واجب است >.(1)

و در روايت ابي بصير از امام صادق 7آمده است : .(2)

و امام رضا7علّت هايي براي اين مسئله فرمود:

1 قضا كردن روزه مانع كارهاي روزمرهء زنان نمي شود, اما قضاي نماز وقت و فرصتي را مي طلبد;

2 نماز در شبانه روز چند نوبت است و خستگي كننده است , ولي روزه اين طور نيست ;

3 در هر روز نماز جديدي واجب است , اما روزه فقط در ماه رمضان است .(3)

پيامبر6به زنانش دستور داد نمازها قضا ندارد, ولي روزه ها قضا دارد.(4)

(پـاورقي 1.سيد محسن حكيم , مستمسك العروة الوثقي , ج 3 ص 353

(پـاورقي 2.همان , ص 354

(پـاورقي 3.حرّعاملي , وسائل الشيعة, ج 1 ص 590

(پـاورقي 4.همان , ص 590

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.